Steiner HF – tilbageblik og fremtid efter 5 år
En præsentation af følgeforskningsresultater, overgang til videre uddannelse for afgangselever og fælles politisk arbejde
I 2016 blev steinerskolernes ungdomsuddannelse (11. og 12. klassetrin) godkendt ved lov af Folketinget som en selvstændig hf-uddannelse med eksamens- og karakterfrihed. I 2018 begyndte 5 steinerskoler i Kvistgård, Herlev, Gentofte, Odense og Aarhus således deres første hf-klasser under den nye lovgivning og gennemgik i årene efter en implementeringsproces, som blev fulgt med et omfattende tilsyn fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Af lovbemærkningerne fremgik det, at den nye lov skulle evalueres politisk efter 5 år. Derfor iværksatte Steinerskolerne i Danmark et samarbejde med Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (Aarhus Universitet) et følgeforskningsprojekt, der skulle se på elevernes oplevelse af Steiner HF samt på overgangen til videregående uddannelse. Denne overgang vil blive omdrejningspunktet for den politiske evaluering af Steiner HF. For at give et bredere perspektiv for betydningen af implementeringen af det nye lovsæt, blev der i følgeforskningen også gennemført en række interview med rektorer og lærere, som afspejler deres oplevelser.
Sideløbende med følgeforskningen har Steinerskolerne i Danmark sammen med de 5 rektorer arbejdet kontinuerligt med at sikre, at både politikere, embedsfolk og det videre uddannelsessystem har kendskab til steinerpædagogikken, og de kvalifikationer elever med et Steiner HF-bevis står med efter endt uddannelse. Hertil kommer et stort arbejde med at synliggøre uddannelsen for skolernes egne- og potentielle nye elever og sikre et positivt og faktuelt kendskab til Steiner HF i offentligheden.
Population og validitet
95 % af de første 3 afgangsårgange har svaret. Besvarelserne er gennemført, hvor årgangene har været færdige i henholdsvis 27 mdr., 15 mdr. og 2 mdr.
Uddannelsen er efterspurgt
Efter gymnasiereformen i 2016, hvor Steiner HF blev mulig, er elevtallet på 11. og 12. klassetrin steget med 59 %
Af de nye elever kommer 60 % fra folkeskoler og 40 % fra fri- eller privatskoler.
Begrundelser for at vælge Steiner HF
Den brede og alsidige uddannelse, fællesskabet, undervisningsmiljøet og lærernes kompetencer udgør de væsentligste årsager for at vælge Steiner HF.
Den brede fagrække, hvor håndværk og de kreative/musiske fag vægtes lige så højt som de boglige, giver eleverne følelsen af at blive set og hørt i forhold til alle deres kompetencer.
Undervisningsmiljøet, hvor der generelt ikke larmes og mobbes, giver eleverne ro til fordybelse og tid til at finde deres kommende vej i uddannelsessystemet.
Hvor går eleverne hen efter Steiner HF?
Steiner HF-elever, der er under uddannelse, fordeler sig således:
Forbrug af gymnasiale suppleringskurser (GSK) efter Steiner HF
Blot 15 % af Steiner HF-eleverne har – for at opfylde specifikke krav på videregående uddannelser –-efterfølgende benyttet GSK – især løft i niveau inden for de naturvidenskabelige fag.
Trivsel og fastholdelse på Steiner HF
Antal fuldførte elever samlet fra 2020-2022 5 Steiner HF-skoler
Antal elever, der har afsluttet Steiner HF er 360 på 3 år
Heraf har 2 % afsluttet med et vidnesbyrd uden hf-bevis
Fuldførelsesprocenten lå i skoleåret 2021/2022 på 88 procent for stx-uddannelsen og 72 procent for hf.